NY BOK AV ERIK FICHTELIUS

fredag 3 juni 2016

Fredagens lunch (2016-06-03) örgylldes av ett mycket trevligt och personligt lunchföredrag av Erik Fichtelius som berättade under rubriken "vad är en nyhet?". Erik berättade om många och tänkvärda erfarenheter från sin långa journalistbana.

Vi var in alles 25 gäster varav 20 medlemmar, två gästande rotarianer och tre övriga gäster....

Presidentskifte

Hans Gillior efterträder mig som president nu på fredag den 10 juni. Jag kommer att behänga Hans med den ansvarstyngda presidentkedjan i samband med lunchens inledning. Som sig bör bjuder avgående president på ett glas mousserande vin i samband med ceremonin.Presidentskiftet sker vid den sista ordinarie lunchen för vårterminen. Detta betyder att Odd Fellow är stängt fredagen den 17 juni.Första lunchen efter sommaren är den 26 augusti.

Fyllnadsval

Som jag tidigare meddelat kommer fyllnadsval att genomföras avseende skattmästarfunktionen där Therese Andersson har anmält att hon önskar avträda sin befattning på grund av stor arbetsbörda i sitt ordinarie arbete. Vår mångåriga medlem Pär Eriksson har lovat att ställa upp och går in i denna roll direkt efter sommaruppehållet. Fyllnadsvalet hålls i direkt anslutning till presidentskiftet.

Guvernörsskifte

Stockholms Västra RK levererar vårt distrikts nästa guvernör - Kristofer Erlandsson – för perioden 2016-2017.

Det kommer att uppmärksammas med en gemensam lunch för samtliga Rotaryklubbar inom vårt distrikt som huserar i Odd Fellow-huset onsdagen den 15 juni.Samling sker kl 11.45 över ett glas Rotary Cava som Stockholms Västra bjuder på. Därefter går vi in i stora matsalen där källarmästare Björn Widell och hans medarbetare serverar oss en härlig sommarlunch. Gäster till rotarianer är som vanligt varmt välkomna.

Efter lunchen sker utdelning av PHF i Stockholms Västra RK och därefter guvernörsbyte där vår nuvarande distriktsguvernör Carin Johannesson lämnar av till Kristofer. Dessutom får ni träffa Peter Eklund som är 2017-18 års distriktsguvernör och den nyligen nominerade guvernören, för 2018-19, Magnus Elfwendahl. Distriktsteamet och en lång rad tidigare guvernörer är också inbjudna.

Kostnaden för lunchen är som vanligt 140 kronor inklusive lättöl och vatten. Föranmäl dig och dina gäster till Per Holst senast den 7 juni. Per vidarebefordrar sedan din anmälan.

Nästa vecka:

Vår medlem, Ann O Andersson, kommer att hålla ett föredrag om Signaturresor AB. Signaturresor vänder sig till den erfarna resenären som vill ha lokal känsla, kvalitet och personlig service. Ann kommer att exemplifiera detta i sitt föredrag.

Ai Kuno, stipendiat från Japan, kommer att hålla ett kort anförande om sin tid i Sverige. Att hålla ett kort anförande vid en Rotary ingår som en del av det åtagande som stipuleras hennes stipendium. Ai Kuno besökte oss också i december 2015.

Erik Fichtelius besökte oss fredagen den 3 juni 2016 för att berätta om sin nya bok.  Han var tidigare vd för UR och mångårig medarbetare inom SVT och Sveriges Radio.

I flera decennier har Erik Fichtelius arbetat som journalist. Han tar oss med bakom journalistikens kulisser i sin nya bok "Vad är en nyhet och 100 andra jätteviktiga frågor".

Källa: www.unt.se