Henry Cardona ego-föredrag

fredag 27 maj 2016

Fredagens lunch besöktes av 18 medlemmar och en gästande rotarian. Dagens föredragshållare var vår egen Henry Cardona som höll sitt ego-föredrag. Vi fick veta att Henry är född i Manizales, Colombia, och att han utbildat sig i Ukraina och är numera mycket engagerad i Arkitekter Utan Gränser som arbetar med att hjälpa till i katastrofområden för att kunna säkra upp bostadsfrågorna. Henrys föredrag var förutom att det var intressant även mycket fint illustrerat med ett vackert bildspel....

Presidentskifte

Som sig bör sker presidentskifte i den fagra sommartid. Min tid som president löper ut och jag kommer att efterträdas av Hans Gillior. Presidentskiftet kommer att ske fredagen den 10 juni vilket samtidigt är den sista ordinarie lunchen för vårterminen. Detta betyder att Odd Fellow är stängt fredagen den 17 juni.

Första lunchen efter sommaren är den 26 augusti.

Guvernörsskifte

Stockholms Västra RK levererar vårt distrikts nästa guvernör - Kristofer Erlandsson – för perioden 2016-2017. Det kommer att uppmärksammas med en gemensam lunch för samtliga Rotaryklubbar inom vårt distrikt som huserar i Odd Fellow-huset onsdagen den 15 juni.

Samling sker kl 11.45 över ett glas Rotary Cava som Stockholms Västra bjuder på. Därefter går vi in i stora matsalen där källarmästare Björn Widell och hans medarbetare serverar oss en härlig sommarlunch. Gäster till rotarianer är som vanligt varmt välkomna. Efter lunchen sker utdelning av PHF i Stockholms Västra RK och därefter guvernörsbyte där vår nuvarande distriktsguvernör Carin Johannesson lämnar av till Kristofer. Dessutom får ni träffa Peter Eklund som är 2017-18 års distriktsguvernör och den nyligen nominerade guvernören, för 2018-19, Magnus Elfwendahl. Distriktsteamet och en lång rad tidigare guvernörer är också inbjudna.

Kostnaden för lunchen är som vanligt 140 kronor inklusive lättöl och vatten. Föranmäl dig och dina gäster till Per Holst senast den 7 juni. Per vidarebefordrar sedan din anmälan till Björn Widell.

Fyllnadsval

Vår nuvarande skattmästare Therese Andersson har anmält att hon önskar avträda sin befattning på grund av stor arbetsbörda i sitt ordinarie arbete. Vår mångåriga medlem Pär Eriksson har lovat att ställa upp och går in i denna roll direkt efter sommaruppehållet. Jag vill därför föranstalta om detta fyllnadsval som kommer att ske i samband med presidentskiftet den 10 Juni.

Nästa vecka

Jag sparar det bästa till sist. Nästa vecka kommer att bli en riktig höjdpunkt. Vi kommer att få besök av ingen mindre än Erik Fichtelius som ska berätta om sin nya bok "Vad är en nyhet och 100 jätteviktiga frågor". Erik hinner säkert besvara många andra frågor från oss om sin journalistiska gärning.