BRO PARK, STOCKHOLMS NYA GALOPPBANA

fredag 15 april 2016

Fredagens lunchföredrag (2016-04-15) var mycket givande där Mikael Almén beskrev den stora flytten av Täby Galopp till den nya galoppbanan Bro Park. Mikael är en mycket skicklig galoppbanläggare med stor erfarenhet från hela Europa inom gebitet.

Till lunchen kom 13 medlemmar, en gästande rotarian och tre externa gäster. Jag hade gärna sett att flera medlemmar hade haft möjlighet att komma...

Foto av Mikael Almén

Som jag tidigare meddelat genomfördes ett fyllnadsval på posten som president för perioden 2017-2018 där Roland Halvorsen träder in. Roland har sedan tidigare erfarenhet av att inneha presidentfunktionen inom klubben och han kommer att ingå i styrelsen redan från halvårsskiftet som inkommande president.

Jag har den sorgesamma plikten att meddela att vår medlem Peter Luiga har avlidit. Peter har varit rotarian i 34 år varav 27 år i vår klubb. Jag kommer att övervara Peters begravning som sker i Lidingö kyrka den 28 april klockan 13.00.

Nästa vecka:

Fredagens lunch går i idrottens tecken. Det är förbundsdirektör Bengt Jönsson från Svenska Simförbundet som ska tala om svensk simning idag och inte minst vilka förhoppningar vi har på våra fantastiska simmare inför OS i Rio.

Mikael Almén, projektledare för Stockholms nya galoppbana Bro Park, gästar oss 15 april och berättar om flytten från Täby Galopp och arbetet med den nya galoppbanan i Upplands Bro.

I Sverige finns tre anläggningar med regelbundna tävlingar: Göteborg Galopp, Jägersro i Malmö och Täby Galopp. Den sistnämnda invigdes 1960 och är Skandinaviens största galoppbana men läggs nu ner för att ge plats åt cirka 6 000 nya bostäder. Istället öppnas den nya, toppmoderna anläggningen Bro Park i Upplands Bro.

Källa: www.mynewsdesk.com