FRAMTIDSSPANING

fredag 4 mars 2016

Peder Berentsen

Vid fredagens lunch den 4 mars var gästföreläsaren Peter Berentsen, medlem i Stockholm Rotary klubb. Han gav oss en inspirerande stund då vi diskuterade hur samhället kan komma att se ut om 15 år, framför allt när det gäller den tekniska utvecklingen men även andra områden berördes.

Peder Berentsen har framgångsrikt arbetat med att utveckla, marknadsföra och profilera handelsplatser och köpcentrum sedan år 2001. Trendspaning har varit en viktig del i handelsplatsernas framgångsrecept...

För 15 år sen var mp3-spelare och digitalkameror någonting nytt, och ingen hade ännu sett en mobiltelefon med färgskärm. För de flesta var det i stort sett otänkbart att Apple skulle bli ett av världens största företag, och krig med drönare fanns bara på film. Google var nystartat och Facebook fanns inte. Hur ser framtiden ut om 15 år? Hur bra är Stockholm-Sergel Rotaryklubb att gissa framtiden?

Om Peder Berentsen

Under tiden som centrumledare för Tuna Park utsågs köpcentrumet till Årets populäraste köpcentrum två år i rad (2008 och 2009) av branschtidningen Market. Utnämningen baserades på en årlig undersökning bland svenska konsumenter. I undersökningen ingick Sveriges 100 största köpcentrum. Tuna Park fick även utmärkelsen Årets Marknadsförare i Eskilstuna 2009.