Rotary District 2350 distriktskonferens 2016

lördag 24 september 2016

Henry Cardona

En mycket lyckad distriktskonferens genomfördes lördagen den 24 september. Kvällen innan, fredagen den 23 september, ägde den traditionsenliga distriktskonferensmiddagen rum på Odd Fellow.

Bild av Eva Wenström

Distriktskonferensen genomfördes på Rinkebyskolan i Spånga och årets tema var "Rotary på väg”. Det var verkligen spännande och inspirerande att träffa intressanta rotarianer,  engagerade i flera olika projekt,  samt lyssna på föreläsningar inom fredsfrågor, ung företagsamhet och inte minst integrationsfrågor. Det var helt rätt som Eva Wenström kommenterade i sitt inlägg på vår FB sida: Festligt, folkligt och fullsatt!   Konferensen inleddes av Kristofer Erlandsson, Guvernören och bland de akademiker och föreläsare som vi fick lyssna till fanns: Barbara Pawlisz, representant Rotary International Polen - om sina erfarenheter från Ukraina och Ryssland. Adiam Tedros, President Rotary Nya Järva - om förutsättningar, åtgärder och förväntningar inför den nya utmatningen för just Järva regionen. Peter Wallensteen, fredsforskare och ansvarig för Uppsala / Rotary Peace Center Master program som gav en mycket intressant bild om krigsutveckling över hela världen under de senaste decennier.   Avslutningsvis vill jag kommentera att jag är glad över att upptäcka så mycket aktivitet och initiativ från Rotary i vårt distrikt som täcker aktuella och relevanta frågor.
Länk till FB sida: Distriktskonferens i Rinkebyskolan 24/9

Henry Cardona