Guvernörens brev augusti 2023
Distrikt 2350

1 augusti 2023

Kära Rotarianer

Tar mig friheten att störa så här mitt sommaren – dock en regnig vecka – med mitt andra Guvernörsbrev.

Först av allt hoppas jag att ni alla har en fin tid; med lagom doser vila, avkoppling, upplevelser, umgänge, bärplockning och inte alltför många myggbett!

Augusti månad är ju enligt Rotarykalendern vår medlemskapsmånad, och även om det känns avlägset just nu kommer många av oss att ha satt i gång klubbarbetet inom inte allt för många veckor. Och vad passar väl bättre då än att fokusera på det viktigaste vi har – nämligen alla Rotarys hängivna och engagerade medlemmar! Just i min klubb börjar vi alltid höstterminen med att träffas för att utbyta sommarminnen, men alla klubbar har så klart sina egna sätt för att medlemmarna ska känna sig så där extra välkomna och sedda. En del klubbar tar höststarten som intäkt för att kontakta medlemmar som kanske inte setts till på ett tag.

Visst ska vi värva nya medlemmar men viktigt även att också fokusera på dem vi redan har. Om man inte varit med vid klubbmötena på länge kan det kännas lite lättare att komma tillbaka om någon från klubben ringer och hälsar välkommen. Vid långvarig ohälsa känns en omtänksam kontakt extra gott, eller om man haft det tufft ett tag. Jag tänker då bl a på president Gordons starka budskap om vikten av god mental hälsa och vikten av att vi vågar fråga varandra hur vi mår.  Eller varför inte bjuda in både medlemmar och deras familjer till en trevlig sensommaraktivitet? En sensommar-lunch, en utflykt eller kanske en kräftskiva?

Vid frågor kring både att ta hand om befintliga medlemmar och hur rekrytera nya, olika medlemsformer etc så vänd er med förtroende till Anna Wedin, ordförande (DC) i Medlemskommittén (wedin.annacarin@gmail.com). Senare denna månad kommer Anna att sända ut lite tips och relevant info med anledning av Medlemsmånaden.

Något som är både trevligt, lärorikt och bra är att besöka andra klubbars möten. Och det blir lättare om vi i klubbarna annonserar våra möten på hemsidan, och då gärna ser till att inte bara de egna klubbmedlemmarna utan även andra kan läsa programinformationen. Våra eminenta DITS:ar kommer att ge klubbarna utbildning i hur man enkelt kryssar i rätt rutor så att klubbens program blir synliga för oss alla.

Har ni därtill lite mer generella aktiviteter; t ex en konsert, filmvisning, utställning eller ett större projekt som ni verkligen vill sprida information om så skicka gärna info till mig eller er AG (Assisterande Guvernör). Vi ska försöka samla korta relevanta informationspunkter i mail från distriktet till medlemmarna på söndagarna.

Vill också berätta att jag har fått många positiva reaktioner efter ”Gordon-veckan” här i juni, så glädjande! Gordon och Heather själva tyckte det var så trevligt att få träffa oss alla, och jag har hört från många hur uppskattat det var att få möta dessa fina representanter för Rotary International, vår nya världspresident Gordon McInally med maka.

Med detta önskar jag en fortsatt trevlig sommar, och som vi alla vet – efter regn kommer solsken!

Varma hälsningar från Birgitta Dickson, distriktsguvernör 2023-2024
2024 © RD Distrikt 2350 - alla rättigheter förbehålles